Masarykův odkaz je nadčasový
(Z projevu prof. J. Dolisty, rektora VŠERS, předneseného u
příležitosti oslav 90. výročí vzniku ČSR na českobudějovické radnici.)
V tomto roce si připomínáme 90. výročí
vzniku Československé republiky. Rád bych při tak významném výročí upřel svou
pozornost na duchovní odkaz, který republice odkázal T. G. Masaryk.
-
Odkaz T. G. Masaryka občanům
Československé republiky byl mravní. Citace jeho slov:
„Máme si brát příklad,
jak žít, můžeme se naučit, co to je, obětovat se za druhé.“
Ano, naše doba
skutečně potřebuje mravnost. Do kolika zbytečných bojů a bojůvek jsme téměř
denně vtahováni, škodíme si navzájem zbytečně, a i když život sám o sobě přináší
mnoho těžkostí a nezbývá nám nic jiného než je přijímat, ještě si však obtíže
vyrábíme sami navzájem. Masaryk byl velký duch, byla to charizmatická osobnost,
proto jím bylo ovlivněno mnoho lidí, jeho etickými hodnotami, které vyznával.
Kdyby zde dnes byl, jistě by řekl, abychom si navzájem neškodili, vždyť jsme
občané jednoho státu, tedy jedné a dnes již malé občanské rodiny. Odkazem
Masaryka je pro nás i dnes povinnost mravně žít.
-
Masaryk měl krásnou zásadu:
„Nic
není tak velké, co není pravdivé, chci nadále kráčet životem, abych cestou
zlepšoval podle svých sil, co ještě může být spraveno“
. Podle této zásady
Masaryk hodnotí vědce, politiky, myslitele, literáty, jak odpovědně hledají
pravdu, snaží se jí porozumět, aby pak pomocí nalezené pravdy reformovali sebe,
stát, společnost a celý národ. My současníci často zjišťujeme, že kolem nás
panují soudy a názory, které nejsou pravdivé, jsou nekritické a jednostranně
ideologické. Masaryk by vášnivě protestoval a jednal by podle zásad pravdy.
Odkazem Masaryka je i pro nás dnes být pravdivými lidmi a být hledajícími
pravdu.
-
Masaryk jako člověk cítil
potřebu něhy a lásky. Ačkoli to byl muž velmi racionálně založený, přesto v něm
pracoval cit, cítil potřebu někoho milovat a být milován. Lásku vnímal jako
odpovědnost za druhou bytost, k milované bytosti, tím rozuměl svou ženu, cítil
potřebu vroucí oddanosti. Masaryk by byl zarmoucen z rozpadu tak četných
manželství, kde v Evropě vyniká právě Česká republika. Masarykův ideál manželské
lásky byl opravdu veliký, ženu ctil jako spolupracovnici, která také umí
odmítnout brutalitu, lež, hrubost a nepoctivost. Doporučil by nám dnes více
lásky k rodině a k dětem. Odkazem Masaryka je pro nás i dnes kladení důrazu na
pevné, věrné a láskyplné manželství až do smrti jednoho z partnerů.
-
Masaryk ví, že všichni jednou zemřeme,
zemřou i ti, pro které jsme pracovali. Uvádí, že přesto
„nesmíme se uzavřít v
sebe, žít pro sebe a ze sebe“
. Se životem máme nakládat uctivě, proto
odsuzoval z etických důvodů sebevraždy a riskování se životem. Masaryk znal
utrpení, proto se také ptal, když umřel mladý Havlíček:
„Nepřišlo vám ještě
nikdy na mysl, že lidé umírají, když řekli své slovo?“
Odkazem Masaryka je
pro nás i dnes respektovat úctu k lidskému životu, ať je mladý nebo starý a
nemocný. Životu v každé jeho fázi máme prokazovat respekt a pomáhat mu.
-
Masaryk byl věřícím člověkem, který se
v pozdějším věku sice bytostně neidentifikoval s žádnou církví, ale občané
Československa věděli, že jejich president věří, že život musí být žit
„sub
specie aeternitatis“
, tedy pod zorným úhlem věčnosti. Po církvi požadoval,
aby pomáhala sociálně slabým vrstvám obyvatel, aby stála na straně ponížených,
aby církev hledala nápravu rodinného života v Československé republice. Není
pravda, když se píše o České republice, že je to nejateističtější stát v Evropě.
Ne, Češi vyznávají transcedenci, vyznávají duchovní hodnoty, jsou solidární, ale
většina stojí mimo církve, hořce poučeni trpkým dějinným vývojem. Odkazem
Masaryka je pro nás i dnes seznamování se s moudrostí Bible, kterou četl denně.
-
Co je pro Masaryka česká otázka? Co
mají přinést Češi ostatním národům? Fotbal, či hokej? Takovému myšlení byl
Masaryk vzdálen. Jsme pouze příživníky v Evropě, nebo jsme schopni Evropě něco
nabídnout? Jak aktivně zasahujeme do politické evropské kultury? To byly
Masarykovy otázky. V čem je smysl českých dějin, českých bojů a ducha? Nemohu
zde na tomto místě z časových důvodů odpovědět na všechny otázky, ale řekněme
hned závěr: máme jako Češi přinést ostatním národům silné myšlenky humanizmu,
pochopení pro mezinárodnost a sociální spravedlnost. Odkazem Masaryka je pro nás
i dnes přijetí odpovědnosti za dění v Evropě. Češi pak nemají řešit problémy
zbraní, ale humanitární činností. Humanita nás vede k odpovědnosti za příští
generace. Nenávist by neměla mít místo v srdci českého občana.
-
Masaryk si uvědomoval, že jsme malý
národ obklopený národy se značnou číselnou převahou. Malý národ podle něj musí
hledět do budoucnosti a přemýšlet o tom, co bude za sto a více let. Politické
souboje a hašteření často vedou politiky k tomu, že se dívají jen na konec svého
volebního období, dál nikoli. V politice, kde se rozhoduje o tématech pitné
vody, elektrické energie, zemědělské půdy a bezpečnosti je nutno vidět věci z
hlediska mnoha let dopředu. Masaryk sám říká:
„Co je platna politická
nezávislost, když národ je závislý hospodářsky“
. Velmi dobře rozlišil, že
některý stát se prezentuje jako svobodný a nezávislý, ale ve skutečnosti o něm
rozhodují jiné velké státy s větším hospodářským nebo nerostným bohatstvím. Není
dle mého názoru pochyb o tom, že jedině dlouhodobá ekonomická nezávislost naší
vlasti nám zaručí i dlouhodobou nezávislost politickou a s tím spojenou
dlouhodobou prosperitu ve všech oblastech veřejného i osobního života. Odkazem
Masaryka je i pro nás dnes podpora vysoce moudrých a statečných politiků, kteří
vnímají dlouhodobou perspektivu dobra našeho státu.
-
Vážený pane primátore a vzácní hosté,
od vzniku Československé republiky v r. 1918 se mnoho změnilo a naše současná
Česká republika má mnohem méně obyvatel, než tomu bylo v době Československa za
našeho prvního prezidenta. Devadesátileté výročí vzniku Československa nás vede
k úvaze o tom, že velký stát i národ může být z určitých příčin vlastně malým a
malý stát či národ z jiných důvodů velkým. Vždy máme příležitost i přes malý
počet obyvatel být velkým státem i národem, pokud budeme pracovat na tom,
abychom rostli duchovně, intelektuálně a kulturně.
„Malost je v tom, že
člověk neprohlédne a nehledá prostředků k odstranění své malosti“
, říká
Masaryk. Když dnešní večer prožíváme slavnostním způsobem a hlásíme se rádi k
naší vlasti, k našemu národu, pak na to nezapomínejme. Prosím, odstraňujme
malost v pojetí T. G. Masaryka v naší zemi. A mé přání směrem k České republice?
Buďme velcí! Není tím myšlena kvantita, ale kvalita našich myšlenek a
konkrétních činů. „Běda národu, který se stane pohodlným a pyšným“,
připomíná nám i dnes náš první prezident. Zbavujme se těchto nectností
promyšleně a cílevědomě. Situace České republiky je mnohem obtížnější, než byla
v období po r. 1918. Bez pravdy a bez lásky nelze překonat krize, choroby
současných civilizací a choroby v samých kořenech lidskosti. Bez pravdy a bez
lásky nezachráníš ani národní svobodu, to jsou podobná slova Masaryka, který,
když upřel pohled do budoucnosti, takto hovořil ke svým blízkým. Jaké další
přání, a to poslední, pronést směrem k naší České republice? Ať její občané
jednají vždy podle svého svědomí a naplňují odkaz prezidenta Osvoboditele,
jejího zakladatele: Ať české občany charakterizuje pravda a láska.
prof. Dr. Josef DOLISTA, Ph.D., Th.D.
dolista@vsers.cz